Brit Stakston - nominerad till Årets Affärsnätverkare 2016
Brit Stakston är vd och grundare av Stakston PR samt medgrundare till den medborgarfinansierade utrikesreportagesajten Blank Spot Project. Hon är specialiserad på digital affärsutveckling, och med ett starkt nätverk i ryggen valde hon att lämna delägarposten i JMW för att starta eget där hon kunde ta uppdrag uteslutande från sin egen värdegrund. Hon använder sitt nätverk och sin plattform till att skapa förändringar inom samhälls- och demokratifrågor, och till att ge fler människor verktyg för att agera och skapa förändring.
Juryns motivering Brit Stakston är nominerad för sitt fokus på nya tankar, affärsutveckling och för hennes brinnande intresse för att ge fler människor verktyg för att skapa förändring . Hon har ett genuint samhällsengagemang och använder sin plattform för att driva frågor som är viktiga för samhället, det kräver både mod och ett starkt nätverk.
Så ser Brit på sin nominering: - Jag är extra glad över den här nomineringen för den belyser värdet av den klokskap som finns runt omkring oss alla och värdet av att söka sig utåt för fler perspektiv. Om vi avsätter tid för nya impulser och ömsesidiga utbyten så blir nätverkandet energigivande och en strategisk resurs. Jag skulle stå mig slätt utan mitt nätverk.
"Tre snabba" med Brit: Vad är en bra nätverkare för dig? Någon som är beredd att lyssna. Nätverkande handlar inte om att berätta om sig själv och ytligt mingel. För mig handlar det om nya tankar och affärsutveckling. Att spana efter spännande samarbetsmöjligheter eller bara bekräftas i att andra delar samma tankar. Nätverkandet är omvärldskoll.
Vilka knep har du för att ta hand om dina affärskontakter? Det hänger ju ihop med svaret ovan, tänker också att det där med att "ta hand om mina affärskontakter" handlar om att göra saker tillsammans om det faller sig lämpligt. För mig är det bästa sättet att ta hand om mina affärskontakter att jag förvaltar min och deras tid på bästa sätt.
Vad är viktigt för dig när det gäller ditt personliga varumärke? Att jag tar ansvar för det och att det hjälper mig i mina val. Jag försöker vårda det väl, göra saker som passar mig och den inriktning jag valt väl. Och det innebär också ödmjukhet och ansvar för den eventuella makt jag kan ha. Försöker vara en förebild och leva som jag lär. Och gör jag misstag, vilket vi alla gör någon gång, är jag inte rädd att stå för dem. Jag hoppas att mitt personliga varumärke kretsar runt ord som genuin med båda fötterna på jorden, hyfsat modig, kunnig och trovärdig inom de områden jag arbetar med. Men egentligen är ju det inte alls upp till mig att säga. Det ligger ju helt och hållet i mottagarnas perspektiv. Men jag kan väl berätta vad jag hoppas att mitt personliga varumärke består av.